Kuidas vaimuelu ennevanasti toiminud, seda saab argipäevasest keeletarvitusest uurida. Iga rahva keel on nagu kohaliku mulla kultuurikiht, mis säilitab endise elu jälgi, ilma et seda märkaksime. Ei pane ju tähele, et tänapäevgi omistame asjadele inimesesarnasust –

naelapea sillapea

kirvesilm nõelasilm sukasilm

kinganina saha nina

tassi kõrv

ahjusuu kotisuu

pihtide mokad tangide mokad

tulekeel luku keel

saehambad värtna hambad

akna põsk ukse põsk kruustangi põsed

pudelikael

Voosi kurk ketrusvoki kõri korstnalõõr

kangi õlg kaalu õlad

väerind külvirind

radiaatori ribid

autokere soomuki kere lõhkekeha

õllekeha küttekeha

lehekülg paadi külg

raamatu selg talve selgroog

päeva süda puusüda

verivorsti magu

vorstinahk piimanahk

lõunanaba põhjanaba

lauajalg korstnajalg värsijalg

vihmaveetoru põlv

leivakannikas

võtme saba seelikusaba

veski tiivad

vankriratta pöiad

voki tallad sokitald

veesooned

tuule käest päikse kätte

Talupoja tähtsatel tööriistadel olid lausa ihuliikmed. Nii öeldi vokil olevat kere, rind, kintsud, pea, süda, nabavars, udar, kurk, tallad, käed, tiivad; vankril aga keha, kolju, küljelauad, keelelaud, reied ning ratta pöiad, põlvede naga ja niuete pulk. Selliseid tuna­mulluseid asju mäletab Saareste sõnaraamat. Vokk ja vanker on kõige täiega muuseumi kolinud, nüüd on autol silmad ja nina ning ta nurrub nagu kass ja joob jõudsalt nagu hobune. Nagu, mitte päris. Päriselt elusana saabub robotite maailm. Ükskord.

Päriselt elusana saabub robotite maailm. Ükskord.

Ennustatakse tõsist löömat inimese ja humanoidroboti vahel. Võimu konkurendid. Ent meie esivanemate ja nende tööriistade vahel valitses vastastikune austus ja lugupidamine. Vastsele mõõgale loitsiti väge, tarbepuud raiudes paluti kirvelt kiirust ja kergust ning pedajalt andestust. Uus tare ja majariistad õnnistati, mööbel ja rõivad teenisid lõpuni. Riistad parandati, pesu lapiti, kaltsud vahetas kausi vastu potisetu. Kõik kõlbas veel millekski, kuni tuli loodusele tagasi anda.

Moodne elu tühistas vanad vahekorrad, kuid asjad pole noid suhteid unustanud. Asjad on endiselt elus. Nad maksavad hoolimatust kätte – lähevad rikki ja rooste ja nüriks, kukuvad katki, lõikavad sõrme, peidavad end leidmatusse. Pööningule tõstetud esiema vaas mõraneb iseenesest, lume alla unustatud istutuskühvel muutub krobeliseks ja koledaks.

Vanasõna ütleb, et peremehe pilk on hobusele parem kui külimit kaeru. Nõnda on ka asjadega. Võib-olla ei tasuks osta uut kööginuga, võib-olla tasuks silmitseda sedasama vana, panna tähele, kuivõrd sihvakas on tema tera, kuivõrd sile ja käepärane on noapea, meenutada, millal ja kus ostetud või mis asjaoludel kingiks saadud. Siis ehk õnnestub tajuda maapõuest kaevandatud metalli ja metsas elanud puu energiat, sadade silmade ja käte energiat, mis kauba valmimist ja teekonda saatnud, ning ka enda toonast rõõmu uuest riistast. Võib-olla on vananenud vaade, et elu on valkkehade eksisteerimise vorm, vahest ehk tuleks ümber defineerida, et elu on energia eksisteerimise vorm. Äkki asjad tõesti ongi elus, nii nagu esivanemad uskusid.

Võib-olla võibki nõnda olla.