Unustamatu Thomas Burberry: moebränd, kaks abielu ja kuus last
Burberry on ajalooline ja armastatud Briti bränd. Aga kui palju me teame selle loojast, ambitsioonikast moeikoonist, kes jõudis elu jooksul olla abielus kaks korda ning kel oli kuus last?
Inglane, omanimelise tuntud rõivabrändi looja Thomas Burberry sündis 27. augustil 1835. aastal Inglismaal. Hariduse sai ta Brockham Greeni koolis. Pärast kooli lõpetamist läks Burberry õpipoisiks kohaliku riidekaupmehe poodi. Väikese isikliku rätsepapoe avas ta Basingstoke’is aastal 1856, kõigest 21aastasena. Kaupluse nimeks sai T. Burberry and Sons ning seda peetaksegi brändi algusajaks.
Thomas Burberry. Foto Wikipedia
Burberry ettevõte on siiani üks Ühendkuningriikide edukamaid rõivatootjaid. Selle asutajat Thomas Burberryt peetakse ka gabardiinkanga loojaks. Tegemist on spetsiaalse tehnikaga tihedalt kootud kangaga, mis valmistatud villast või polüestri ja villa segust. See tugev materjal sai laiemalt tuntuks tänu Burberry ikoonilisele beežile vihmamantlile, mis jätkab võidukäiku siiamaani. Thomas lõi materjali ja andis sellele nime aastal 1879 ning patentis kanga aastal 1888.
Sel ajal oli kummimaterjal tuntud kui kõige vastupidavam, ent Burberry soovis leida rõivaste jaoks midagi sama tugevat, ent kergemat ja mugavamat.
1861. aastaks oli Thomas Burberry võtnud oma poodi tööle seitse meest, seitse naist ja kolm poissi. Ta hakkas katsetama materjalidega, mis oleksid veekindlad ja sobiksid eelkõige neile, kes tegutsevad ekstreemsetes ilmaoludes – kalastuse, jahinduse ja ratsutamise vallas. Üheksa aastat hiljem töötas Burberry heaks 80 inimest ning ta kolis ettevõtte suuremasse hoonesse.
Burberry uskus, et tema gabardiinist mantlid sobivad eriti hästi sõjaväelastele. Mõistes, et info peab jõudma ka laiema publikuni, kindlustas ta, et kõrgemad Briti sõjaväe ohvitserid lord Kitchener ja lord Baden-Powell kandsid alati tema vihmakindlaid rõivaid. Esimese maailmasõja ajal toodeti neid Briti sõduritele umbes pool miljonit. Just tänu sellele sai Burberry laiendada oma ettevõtte üheks Suurbritannia suurimaks rõivatootjaks. Sõdurite kantud mantlit peetaksegi tänapäevase trentšmantli eelkäijaks.
Pärast gabardiini kasutuselevõttu hakkas Burberryt saatma tõeline edu. Esimese Londoni poe avas mees Haymarketil aastal 1891. Peagi lisandusid kauplused teistes suuremates Inglismaa linnades Readingus, Manchesteris, Liverpoolis ja Winchesteris. Globaalne müügiedu tuli siis, kui poed avati ka Pariisis, New Yorgis ja Buenos Aireses.
Aastal 1901 töötati välja Burberry ratsutavat rüütlit kujutav logo ning firma võttis kasutusele lisanime Prorsum. Ladinakeelne sõna tähendab edasiliikumist. Samal aastal registreeriti ka see firmamärgina.
Burberry kuulus trentšmantel sündis 1914. aastal – just tänu mainitud sõjaväeohvitseridele. Pärast esimest maailmasõda hakkasid mantlit kandma ka tavakodanikud.
Salapärane eraelu
Thomas Burberry oli abielus kaks korda, kuid tema eraelust on teada väga vähe. Basingstoke’i kolimise ajaks oli ta juba abielus oma esimese kaasa Catherine Hannah Newmaniga, kellega mehel oli kaks poega ja neli tütart. Laste eest hoolitses lapsehoidja. Thomase teine abikaasa oli Mary Marshall, kellega neil lapsi ei olnud.
1917. aastal jäi Burberry pensionile. Kogu elu jooksul oli ta tuntud kui täiskarsklane ja aktiivne suitsetamise vastane, kes osales häälekalt ka vastavates kampaaniates. Mees oli pühendunud baptist ning palvetas igal varahommikul. Hiljem võeti Burberry firma hommikustel koosolekutel mõned minutid ka palvetamiseks.
Burberry suri 90aastaselt 4. aprillil 1926. aastal oma kodus Inglismaal Basingstoke’i lähedal.
Kuulsate ja ilusate hittbränd
Esimesed tuntud nimed, kes Burberry tooteid kandsid, olid peale ohvitseride ka Arktikas ja Antarktikas ekspeditsioonidel käinud maadeavastajad ja polaaruurijad Roald Amundsen, Robert Falcon Scott ja Ernest Shackleton.
Kui Thomas Burberry pensionile suundus, sai firma nimeks Burberry Limited. Tema pojad Thomas Newman ja Arthur Burberry asusid seda koos juhtima. 1924. aastal patenditi Burberry ruuduline muster, mis koosneb beežidest, mustadest ja valgetest ruutudest.
Aastal 1955 müüsid pojad isa loodud firma Briti suurettevõttele GUS. 50ndatel nautis Burberry bränd oma hiilgeaega. Moemaja loomingut võis näha Hollywoodi filmides. Pärast seda, kui Burberry rõivad jõudsid telesarjadesse “Columbo” ja “The Pink Panther”, tuldi välja ka aksessuaaridega – käekotid, vihmavarjud, sallid, kohvrid, mis kõik kaunistatud ruudumustriga.
1990. aastate lõpus tabas Burberry moemaja kriis, seda peamiselt Aasia riikides levinud võltstoodete tõttu. Kuna brändi maine halvenes, palkasid GUSi juhid Burberryt uuendama Rose Marie Bravo. Naine võttis oma meeskonda selleks ajaks juba ikoonilisteks moestaarideks saanud Fabien Baroni, Mario Testino ja Kate Mossi, et muuta bränd taas modernseks ja armastatuks.
Kas teadsid, et kuni 1999. aastani oli brändi tegelik nimi Burberrys – viidates sellele, et see on justkui Thomas Burberry oma. 1999. aastal otsustati s-tähest loobuda ning taaselustati ka Burberry Prorsumi kõrvalbränd. Tõus moeilma tippude sekka jätkus jõudsalt, kui Burberry loovjuhiks sai Christopher Bailey.
2011. aastal lisandus parfüümikollektsioon. 2017. aasta oktoobris teatati, et Christopher Bailey, keda peetakse brändi modernseks taaselustajaks, lahkub loovjuhi kohalt 2018. aasta kevadel.
Christopher Bailey on öelnud: “Thomas Burberry oli innovaatiline looja, mees, kelleta ei oleks klassikalist trentšmantlit. Tema hing ja süda käivad senini kaasas kõigega, mida me Burberrys teeme.”