Reet Hiiemäe eestlaste rändamishimust: pole võimatu, et rohepöörde tõttu jõuab ajalugu vähemalt ajutiselt vanasse spiraalikeerdu
Eesti lihtrahva eluviis on olnud valdavalt väheliikuv. 14.–15. sajandil juurutatud sunnismaisus muutis selle sadadeks aastateks veelgi paiksemaks.
Traditsiooniliselt palgati jüripäeval (23. aprill) karjaseid, sulaseid ja teenijaid, kes kolisid suveks või pikemaks tööperioodiks uutesse elukohtadesse. Enamasti mindi siiski lähiümbrusse, harva kihelkonnapiiridest kaugemale. Pärimuses ja eluloolistes mälestustes meenutatakse, et kui tuligi ette pikemat rändamist, olid liikujateks mehed. Tänini mäletatakse suguvõsades vaarisasid, kes käisid Krimmi või Türgi sõjas. Lugudes sellest, kuidas mõisnikud vahetasid inimesi koerte vastu Peipsi taha Venemaale, kohtab lisaks meestele ka abielupaare. Osadel neist olevat õnnestunud hiljem ka koju tagasi pöörduda. Rannarahvas – eelkõige taas mehed – võis jõuda kauba- või kalalaevadel töötades naabermaadesse, vahel isegi eksootilistesse piirkondadesse. Näiteks kajastavad Eesti meremeeste reisikirjad 19. sajandi keskpaigast Jaapanis ja Aafrikas kogetut. Sajandi teisest poolest tihenes ka naiste linnadesse tööle suundumine, samuti rännati perede kaupa Eestist välja. Mõni mõrsja kolis näiteks Soome või Kuramaale mehekoju.