KUULA | Annely Peebo: tähtis on olla sisemiselt rikas ja töökas, siis on õnnel ja ka edul teine väärtus
Armastatud ja hinnatud ooperiprimadonna Annely Peebo räägib Eesti Naise podcastis „Iga naine on lugu“ oma kirevast karjäärist ja artisti elu väljakutsetest ning sellest, et naine on nagu kuninganna, kes peab oma krooni sirgelt peas kandma.
Ooperimaailma suurtelt lavadelt tuntud laulja jagab oma võimsa karjääri jooksul kogutud teadmisi ja kogemusi edasi ka oma õpilastele. Küsimusele, et millised on peamised olulised elutarkused sel teel, vastab ta: „Esmakohtumisel on esimene visiitkaart meie välimus, mis võiks olla esteetiliselt puhas ja korras. Teine asi, mis hakkab kohe silma, on inimese energia – tema naeratus ja avatud olek. Ja muidugi peab selle kõige juurde tulema ikkagi väga korralik sisu, ükskõik mis alal siis inimene ka ei tegutseks. Oluline on olla autentne, ole sina ise! Ja muidugi tuleb nautida ja uskuda sellesse, mida sa teha tahad.
Vorm on ka oluline, eriti tänapäeval, aga kõige tähtsam on olla iseenda parim toetaja – siis tuleb ka see õnn ja rahulolu! Ja olles sisemiselt rikas tuleb tihti ka sära ning see tähendabki seda, et sind märgatakse, sa jääd meelde, sulle tehakse uusi uksi lahti – siis on sul võimalus tegutseda. Kui need uksed jäävad kinni, siis sa ei saa inimesena kasvada ega areneda. Ja see esimene uksest sissesaamine ongi tihtipeale seotud sinu esimese visiitkaardiga, mis ei tohiks olla märkamatu.“
Naised, hoidke oma krooni julgelt ja sirgelt peas!
„Võin peeglisse vaadates julgelt öelda, et olen enda vastu aus olnud. Ja läbi selle julge loomuse ja lahtise ellusuhtumisega, olengi elus kasvanud ja küpsenud ning usun, et see protsess muutub veelgi. Nagu ma oma raamatu „Minu muinaslugu muusikas“ lõppsõnas ütlesin: ma tahaks seda lugu veel pikalt kirjutada. Minu siht oli, et ma tahan teostada oma kirge muusikas ja luua ka pere ning ma sain selle koosluse enda jaoks toimima, mis ei ole olnud kindlasti lihtne ülesanne. See teekond, pere ja karjäär on olnud mulle väga oluline, sest see vormib mind ja teeb mind õnnelikuks,“ räägib Annely oma unistustest ja eesmärkidest.
„Ma arvan, et ka mees ei taha kodus väsinud ja sisutut õiekest imetleda. Minu meelest ei pea naine kogu aeg olema ilus ja meigitud. Ma ütlen ka oma naisõpilastele, et hoidke oma krooni sirgelt peas, sest naised on kuningannad! Kui sa ära väsid ja hakkad ära vajuma, siis see kroon peas ei püsi. Ükskõik mis sul koduses miljöös seljas on, riides võib ka auk sees olla, aga kui sa kannad oma krooni väärikalt, siis seda auku ei näegi mitte keegi. Ja kui sa iseend ei hoia ja iseendaga hakkama ei saa, siis ei suuda sa ka teisi aidata. Suhetes on väga oluline ka enda ja teineteise austus. Ja see on tegelikult ka üks suhete suurimaid saladusi, sest see argielu tuleb meie ellu ülima kiirusega.
Ma ei ole lasknud seda argielu oma töösse kunagi sisse. Kui sa oled laulnud laval „Nahkhiirt“ juba 150 korda, siis tegelikult ei pea sa ennast enam fokusseerima ning ilmtingimata lahti laulma, sest see on juba nii musklimälus. Aga ma ei luba endale seda mitte kunagi, et ma ei laulaks end enne lavale minekut kasvõi viis minutit lahti või et ma ei võta aega fokusseerimiseks. See argielu lubamine oma töösse on kõige ohtlikum asi, siis hakkavad juhtuma vead ja ka tehnilised probleemid,“ sõnab kõrgelt hinnatud ooperiprimadonna.
Staaride inimlik pale
Annely sõnul on nii tööelu kui ka õpetamise juures väga oluline diplomaatia ja suhtlemisoskus, et inimesteni jõuda. Selle peale on tal kindlasti ka loomulikku annet, sest elu on viinud teda lisaks koostöödele maailmaklassi tipptegijatega ka laulma Paavstile ning jutustama kohvilauda Hispaania kuningaga ning kohtumisteni väga paljude erinevate kirevate karakteritega, kes kindlasti tema karismaatilist ja säravat olemust nautisid.
„Eks kõik oskavad olla diivad ja isiksused, aga need legendid, kellega olen lava jaganud, on väljaspool lava igapäevaelus olnud kõik väga normaalsed ja lihtsad inimesed. See lihtsus ja loomulikkus ning kahe jalaga maapeal olek jääb meelde. Inimesed, kes teavad, kes nad on ja mida nad väärt on reeglina ei müü ennast, nad ei pea kogu aeg endast rääkima ja end pidevalt esile tõstma,“ sõnab Annely, kes on lava jaganud selliste suurkujudega nagu Plácido Domingo, José Carreras, Andrea Bocelli ja paljud teised staarid, teinud koostööd maailmakuulsate dirigentidega, töötanud koos režissööri Franco Zeffirelli’ga ning paljude teiste tipptegijatega.
Eesti kultuurisaadik
„Eesti on nii eksklusiivne maa ja me oleme nii äge rahvas!“ ütleb siira vaimustusega Annely Peebo, kes on tänu oma tööle ja loomingule olnud pikalt ja võimsalt Eesti ja eestluse esindaja rahvusvahelisel areenil. Küsimusele, et mis siis Eesti juures ägedat on, vastab ta naerdes: „No kui meesterahvas küsiks, siis esimene vastus oleks kindlasti, et siin on ülikaunid ja väga haritud ning iseseisvad naised. Eesti on megailusate naiste maa. Paljud mul külas käinud välismaalased on tihtipeale tänavapilti vaadates küsinud, et kuhu need naised kõik lähevad – nad on nii ilusad ja elegantselt riides, see stiilitunnetus hakkab silma.
Aga Eesti eksklusiivsus peitub just meie väiksuses: paljud asjad on siia koondunud, kõik tundub väga lihtne ja kättesaadav. Ja me oleme ka väga innovatiivne maa, võta kasvõi Skype, Bolt, Wise ja teised tegijad. Ka digitaalses mõttes oleme paljudest riikidest kaugel ees. Ning ka see, et inimestel on enamasti ülikooliharidus, üleüldine haritustase on väga kõrge, inimesed on huvitavad, valdavad keeli ja suudavad läbi selle rahvusvaheliselt hästi suhelda ja läbi lüüa!
Muinaslugu muusikas
„Mu ema ütleb, et see 2002. aastal Eesti korraldatud Eurovisioonil koos Marko Matverega esitatud laul „Muinaslugu muusikas“ on saanud nagu kultuslauluks, mida minu sünnipäeval alati raadios mängitakse,“ muheleb Annely meenutades üht meeldejäävat hetke oma rikkalikust karjäärist.
„See on tore kui see laul on rahvale niimoodi südamesse jäänud. Ja nii sai ka mu raamatu pealkirjaks „Minu muinaslugu muusikas“, viidates sellele loole ning ka minu muinasloole läbi muusika. Kogu selle raamatu loomise protsess oli minu jaoks väga põnev teekond. Ja mulle väga meeldib selle sisu loonud Elisabet Reinsalu käekiri, mis on väga minulik – ma ei ole väga sirgjooneline, olen pigem hästi värviline ja mitmekülgne inimene, ka oma eriala raames, kus ma laulan lisaks ooperile ka operetti, Liedi, kammermuusikat ja crossover’it ning mulle meeldiks väga teha ka džässi. Nii sai selline kirevus ka mu raamatusse, kus on väga rikkalik pildikogu. See imeline teos on nagu kingitus mulle endale ning mulle meeldis kuidas kirjastuse Pilgrim juht Tiina Ristimets ütles, et see on üks ilus targa naise raamat,“ rõõmustab lauljanna oma elu esimese raamatu ilmumise üle, mille kohta ütleb lustlikult, et see on nagu ühe loomingulise lapse sünd.
Ajakirja Eesti Naine podcastis „Iga naine on lugu“ tuleb Annely Peeboga lisaks muusikale juttu ka julgelt ustest sisse minemisest ja iseendaks olemisest, mõtlemise ümber kujundamisest ja oma südametunnistuse tajumisest, artistiks olemise väljakutsetest ning ooperimaailma telgitagustest, lastest ja armastusest.
*
Annely Peebo on ooperiprimadonna, kes elab ja töötab Viinis, Austrias. Hinnatud metsosopran õppis Tallinna Muusikakeskkoolis koorijuhtimist ja klaverimängu, seejärel Viini Muusika ja Lavakunsti Ülikoolis kammerlaulu ja ooperilaulu. Tema karjäär algas Eesti Filharmoonia Kammerkooris, aga juba 1997. aastal debüteeris ta Viini Riigiooperis „Rigolettos“ ning kuulus samast aastast Viini Rahvaooperi püsikoosseisu.
Alates 2005. aastast töötab ta vabakutselise lauljana ning on esinenud väga mitmekülgses ja rahvusvaheliselt laias ampluaas, kuhu kuuluvad rollid sellistes klassikalistes tähtteostes nagu „La Traviata“, „Così fan tutte“, „Võluflööt“, „Nahkhiir“, „Hans ja Grete“ jpt. 2022. aastal pälvis Annely Peebo esimese eestlasest naislauljana Austria presidendilt maineka Kammersängeri tiitli.
Annely Peebo on laulnud koos selliste maailmanimedega nagu Plácido Domingo, José Carreras, Andrea Bocelli, Stefania Bonfadelli, Renato Brusoni jpt ning teinud koostööd mitmete maailmakuulsate dirigentidega nagu Georges Pretre, Neeme Järvi ja Paavo Järvi, Eri Klas, Claudio Abbado, Sir Neville Marriner, Tõnu Kaljuste jpt, režissööri Franco Zeffirelli ja teistega. Ta on laulnud Paavst Johannes Paulus II ametijuubelil Vatikanis Beethooveni 9. sümfooniat, kontserti kanti üle enam kui 20 riigis. Kümnete miljonite televaatajateni jõudis ta ka 2002. aastal juhtides koos Marko Matverega Eesti korraldatud Eurovisiooni lauluvõistlust. Tänavu ilmus tal koostöös Elisabet Reinsaluga tema edulooraamat „Minu muinaslugu muusikas“.
Annelu Peebo räägib viit keelt – eesti, inglise, saksa, vene ja prantsuse. Ta on kahe poja ema ja õnnelikus abielus. Ta on uhke oma juurte ja kodumaa üle ning kannab väärikalt välja Eesti kultuurisaadiku rolli rahvusvahelisel areenil.