Kui teed oma valikud ise, oled õigel teel; kui lased teenindajal enda eest otsustada, kipud kiusatustele järele andma.

Mida tähendab ise valikuid teha? Paljudes toidukohtades on klienditeenindaja eesmärgiks sulle rohkem müüa ning sageli tahetakse müüa just magustoite, jooke ja muid lisasid, mis pole sulle kuigi kasulikud.

Hollandi teadlased uurisid, kuidas mitte lasta end müügilõksu püüda.

Seati üles eksperiment, kus teadlased pöördusid klienditeenindajate rollis klientide poole ja pakkusid neile tasuta magustoitu: kas puuviljasalatit või šokolaadikooki. Poolte inimeste käest küsiti otse, et kumba magustoitu nad soovivad, teisele poolele anti võimalus oma valik teha iseteeninduskassa abil (ehk siis mitteverbaalselt).

Mitmete katsete käigus jõuti ühe ja sama tulemuseni: inimesed teevad tervislikumaid valikuid, kui klienditeenindajaga suhtlemine on minimaalne. Ehk siis – klienditeenindaja kaudu tellitud magustoit kippus olema šokolaadikook, iseseisvalt valitud magustoit aga puuviljasalt.

Mida sellest õppida? Müügitöö vältimiseks tasub ise enne kodutööd teha – teades, kuhu sa välja sööma lähed, tutvu selle toidukoha menüüga. Tee oma valikud juba ette ära ja jää neile kindlaks. Ära mine kaasa peibutustega.

Hollandi teadlaste eksperiment näitas ka seda, et kui inimesed kasutavad oma käsi valikute tegemisel (lappavad menüüd selle asemel, et kuulata vaid teenindajat), siis aktiveerib see tunnetusliku kontrolli ja emotsioonide reguleerimisega seotud ajupiirkonna ehk dorsolateraalse prefrontaalkorteksi. Kui teed valikuid ja kasutad selleks oma käsi, trikitad sa oma aju targemate otsuste tegemise suunas.

Inimesed, kes ei oska öelda ei, võivad väga agara klienditeeninduse puhul hätta jääda ning lasta endale pähe määrida igasugu ebatervislikku toitu. Seega  soovitan sul oma menüü kas ette planeerida või valida toidukohti, kus sa saad ise endale toitu tõsta.

Maitsvaid toiduelamusi!

Loe Eriku blogi SIIT!