Kas ma joon liiga palju? Kust jookseb piir?

 (6)
Shoot
Foto: Ilmar Saabas

Tervist kahjustav joomine algab sageli kardetust palju väiksematest alkoholikogustest. Kust jookseb piir?

Tervise seisukohast pole vahet, milliseid jooke pruukida – nii õlles, veinis kui ka viinas leiduv alkohol mõjutab inimest ühtmoodi. Küsimus on joodava absoluutse alkoholi hulgas.

Arvamus, et kui end mitte purju juua, ei tee alkohol midagi halba, on vale. Kui nautida enamikul õhtutest elukaaslasega pudel veini või rüübata igal õhtul mõned õlled, on seda tõenäoliselt liiga palju ja pikemas perspektiivis võivad sind tabada tõsised tervisekahjustused.

Rangelt võttes ei ole alkoholi tarvitamine kunagi täiesti riskivaba. Kuid siiski võib rääkida piiridest, kus see on madala riskiga.

Täiskasvanud inimese riskipiirid

  • Igasse nädalasse peab jääma vähemalt kolm täielikult alkoholivaba päeva.
  • Mehed ei tohi juua üle nelja ning naised üle kahe alkoholiühiku päevas.
  • Päevaseid koguseid ei tohi pikema aja vältel nii-öelda tallele panna, et need siis suurema peo käigus korraga ära juua.

Ka riskipiire mitte ületavad alkoholikogused ei pruugi alati olla ohutud. Teatud juhtudel peaks alkoholi tarvitamist veelgi piirama või sellest sootuks loobuma.

Rasedus. Kui naine tarvitab raseduse ajal alkoholi, on risk sünnidefektide tekkeks suurem. Seda eriti esimesel 8.–12. rasedusnädalal. Seega on raseduse ajal kõige turvalisem alkoholist üldse loobuda.

Seotud lood:

Väga kõhnad inimesed. Ligikaudu 60 kg ja väiksema kehakaaluga mehed ning ligi 50 kg ja väiksema kehakaaluga naised peaksid olema alkoholiga eriti ettevaatlikud. Samuti inimesed, kes on dieedil.

Vanemad inimesed. Vanemate inimeste organismid ei tule alkoholi kahjuliku mõjuga enam nii hästi toime.

Soodumused. Inimesed, kelle peres on esinenud alkoholsõltuvust, peaksid olema alkoholi suhtes valvsad.

Ohtlikud koosmõjud. Inimestel, kes on või on olnud sõltuvuses mõnest muust ainest (ravimid, narkootikumid), oleks mõistlik alkoholist hoiduda.

Kuidas jagunevad riskid?

Rahvastikupõhisest riskist lähtuvalt ning alkoholi tarvitamise võrdlemiseks eri gruppides võib ühe päeva jooksul tarvitatud alkoholikogustest tuleneva riski jagada järgmiselt:

Loe veel

Madala riskiga alkoholi tarvitamine: alkoholi tarvitamine tasemel, millega ei kaasne olulisi tervisekahjustusi ega sotsiaalseid probleeme.

Madal risk: mehed 1–40 g, naised 1–20 g absoluutset alkoholi

Tervist ohustav alkoholi tarvitamine: alkoholi tarvitamine kogustes, mille puhul suureneb risk kahjulike mõjude tekkeks inimese vaimsele ja füüsilisele tervisele, kui jätkatakse samal viisil tarvitamist.

Keskmine risk: mehed 41–60 g, naised 21–40 g absoluutset alkoholi

Tervist kahjustav alkoholi tarvitamine: alkoholi tarvitamine kogustes, mis kahjustab inimese vaimset või füüsilist tervist ja millega võib kaasneda ka sotsiaalsete probleemide teke.

Kõrge risk: mehed 61–100 g, naised 41–60 g absoluutset alkoholi

Väga kõrge risk: 101 ja rohkem g, naised 61 ja rohkem g absoluutset alkoholi

Lisaohud

Ka riskipiire mitte ületavad alkoholikogused ei pruugi alati olla täiesti ohutud. Teatud juhtudel peaks alkoholi tarvitamist veelgi piirama või sellest sootuks loobuma.

Riskipiirides joomine võib olla ohtlik ka siis, kui …

  • viibid rannas kuuma päikese käes, kavatsed minna ujuma, paadiga sõitma või sukelduma;
  • tarvitad või plaanid tarvitada ravimeid. Paljudel ravimitel võib olla alkoholiga koos võttes kõrvalmõjusid;
  • tarvitad unerohtu, antidepressante või rahusteid;
  • sul on mõni südame- või kopsuhaigus, diabeet, epilepsia või infektsioon;
  • taastud vigastusest või operatsioonist.

Allikas: Alkoinfo.ee

Jäta kommentaar
ARTIKLIT SAAB KOMMENTEERIDA AINULT REGISTREERITUD KASUTAJA!
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare