Apteeker soovitab: mineraalid ja vitamiinid on stressi vastu tugevad liitlased


Apteeker soovitab: mineraalid ja vitamiinid on stressi vastu tugevad liitlased
Ülemiste Südameapteegi farmatseut Triine Talve

Sõna „stress“ ei ole tänapäeval enam kellelegi võõras. Praktiliselt enamik inimesi on oma elus sellega kokku puutunud. On olukordi, kus stress on hea ning paneb inimese tegutsema, kuid peamiselt teatakse stressi kui väga pingelist, närvilist ning ebameeldivat olukorda. Tavaliselt hakatakse abi otsima siis, kui see igapäevaelu juba mõjutab ning segab.

Ülemiste Südameapteegi farmatseut Triine Talve annab nõu, mida küsida apteegist.

Stressi puhul on oluline mõõdukas kehaine aktiivsus, milleks sobib ideaalselt kerge jalutuskäik värskes õhus. Samuti tervislik toitumine ning korralik uni. Kuid kui sellest jääb väheks, võib pöörduda abi saamiseks apteeki. Peamisteks muredeks on väsimus, unehäired, närvilisus, peavalu, lihaspinge, kerge ärritumine. Apteegis on pakkuda väga mitmeid erinevaid toidulisandeid lihtsustamaks võitlemist stressiga.

Magneesium on inimorganismis levinuim mineraal ning osaleb organismi väga paljudes protsessides. Magneesiumil on suur osatähtsus närvisüsteemi ja lihaste normaalsel funktsiooneerimisel. Selle vähesus põhjustab energiapuudust rakkudes. Magneesium aktiveerib ensüüme, millest sõltub reaktsioonide toimumine kehas. Seetõttu sobib see väga hästi ka lihtsalt pingelisel perioodil. Kuna meie organism magneesiumit ise ei tooda, tuleb seda saada toiduga. Toiduga saab magneesiumi rohelistest taimeosadest, seega on soovituslik süüa palju värsket, kuid apteegiriiulitelt leiab seda tablettidena, graanulitena, õlina. Magneesiumi jõudmist rakkudesse soodustab vitamiin B6. Seepärast on need kaks ainet ravimpreparaatides tihtipeale omavahel kombineeritud.

Seotud lood:

B-grupi vitamiine vajab organism mitmetes erinevates protsessides. Need vastutavad rakkude jagunemise ja kasvamise eest. Samuti toetavad need närvisüsteemi normaalset talitlust ja tõstavad stresstaluvust. B-grupi vitamiinide puudus organismis on peamiselt tajutud väsimuse ja kurnatusena. Eriti oluline stressi puhul on B6-vitamiin, kuna selle puudus takistab n-ö õnnehormooni ehk serotoniini tootmist. Apteekides on pakkuda erinevaid B-vitamiini komplekse, millest osadele on lisatud ka letsitiini, magneesiumit või C-vitamiini.

Väsimuse ja stressi vastu võitlemiseks sobib ka C-vitamiin, mis on väga hea antoksüdant ning selle abil saab ära hoida vabade radikaalide poolt tekitatuid rakukahjustusi. C-vitamiin sobib organismi vastupanuvõime tõstmiseks, kevadväsimuse ja stressi peletamiseks.

Samuti võib abi olla rauapreparaatidest. Raud on vajalik organismi vastupanuvõime suurendamiseks stressi ja haiguste korral. Raual on võtmeroll eluks vajaliku hapniku sidumises ja transpordis. Rauapuudus võib olla süüdlane suurenenud stressis, väheses töövõimes ja pidevas väsimuses. Osadele apteegist leitavatele preparaatidele on lisatud juurde ka vitamiine ning mineraale, mis soodustavad raua imendumist. Organism vajab rauda hemoglobiini, punaste vereliblede ja teatud ennsüümide tootmiseks. Kuid enne raua tarvitamist tasub alati konsulteerida arstiga, kuna kõikidel ei pruugi olla organismis raua defitsiiti. Raua liigtarbimine organismile mitte midagi juurde ei anna ning sümptomeid ei kõrvalda.

Koensüüm Q10 ehk ubikinoonil on raku tasemel energia tootmisel meie keha jaoks olulisemaid ühendeid, vahendades toitainete ja hapniku reageerimisel energeetilisi protsesse ning võimaldades seega rakus energiatootmist. Lisaks otse toidust saadule, sünteesib keha seda ka ise.

Ilmselt levinumaid toidulisandeid stressi puhul on palderjan, mis on rahustava ja und soodustava toimega. Lisaks palderjanile on veel mitmeid erinevaid taimsed preparaate, mis on abiks unetuse või stressi korral. Kuna need võivad põhjustada unisust, peab olema ettevaatlik autoga sõites ning masinatega töötades.

Naistepuna on n-ö looduslik antidepressant ja seega väga hea stressileevendaja. Kuid selle tarvitamisega peab olema väga tähelepanelik, sest see võib tektitada teiste ravimitega soovimatuid koostoimeid või mõjutada ravimite toimimist. Näiteks võib see nõrgendada antibeebipillide toimet. Kui püsivalt tarvitatakse mõnda ravimit, tasub alati enne konsulteerida arstiga. Apteegis on naistepuna saadaval taimeteena kui ka osade preparaatide koostises koos teiste taimedega.

Kuidas neid tooteid apteegis küsida? Alati ei pruugi inimene ise täpselt aru saada, millest võivad tema sümptomid pärineda. Apteeki pöörudes on kõige olulisem rääkida probleemi olemusest. Stress ei ole tänapäeval kindlasti häbiasi, millest rääkida ei julgeta. Alati ei pruugi inimene isegi enda stressist aru saada, vaid mõeldakse konkreetselt ühele kindlale sümptomile. Samuti ei pruugi inimene osata ka küsida kindlat preparaati või toidulisandit, kuid selleks ongi apteeker, kes nõustab ja valib sobiva toote vastavalt kaebustele.